کاربردهای بیس فرتلس Use Fretless Bass

1402/03/13 ۵:۲۴ ب٫ظ

گیتاربیس فرتلس = صدایی صاف و نوازندگی خاص

برخی از نوازندگان بر این باورند که باس را نمی توان با شفافیت و وضوح صدای گیتار و یا ملودیک نواخت. سیم‌های کمتری که معمولاً یک بیس دارد ممکن است باعث شود که اجرای آن با آن محدودتر شود، یا شاید محدوده پایین‌تر نت های تولید شده آن به ملودی‌ها اجازه نمی‌دهد که به وضوح آن‌هایی که از یک گیتار تولید می‌شوند نواخته شود. به نظر من محدود دانستن گیتار بیس  کاملاً اشتباه است و شما در عین حال که پایه آکوردی و هارمونی درست را به ارکستر تزریق می کنید می توانید در خدمت ملودی هم باشید و یا حتی بصورت سولو ملودی بنوازید . بیس فرت لس با تون خاص و حتی در مواقعی دیتیون رنگ کاملا مجزایی به ارکستر می دهد .

 

باس‌های فرت لس که به دلیل داشتن تون روان و خواستار رویکرد فنی خاص خود شناخته می‌شوند، برای بیسیست‌هایی که علاقه مند به تولید صدایی با تون خاص همراه با نتهای کشیده واسلایدهای حسی و ملودیک هستند بسیار کاربرد دارند. باس‌های فرت لس که توسط برخی از بزرگ‌ترین نوازندگان دنیای باس استفاده می‌شوند، در حال تجدید حیات هستند.

 

باس فرتلس چیست؟

در ساده ترین شکل خود، یک گیتار بیس بدون فرت است. بنابراین شبیه به یک کنترباس سنتی است که شکلی مدرن تر نسبت به کنترباس دارند  این با یک گیتار باس معمولی که فرت های فلزی دارند متفاوت است.

 

متوجه خواهید شد که اکثر گیتارهای بیس الکتریک بدون فرت دقیقاً شبیه همتایان خود هستند. آنها اغلب مجهز به پیک آپ های  الکترونیکی هستند که از یک بیس استاندارد انتظار دارید و از چوب های معمولی ساخته شده اند. تنها تفاوت قابل توجهی که مشاهده خواهید کرد، بدیهی است که فقدان فرت در یک بیس بدون فرت است. این بدان معنی است که فرت بورد آن معمولاً خالی از فرتاست  با این حال، برخی از باس‌های بدون فرت ممکن است خطوط کم‌رنگی روی صفحه انگشت خود داشته باشند تا نشان‌دهنده قرارگیری فرت برای تنظیم دقیق نت‌ها باشد

 

 

چگونه یک باس فرتلس را می نوازید؟

نوازندگانی که مشتاق به نوازندگی با بیس فرتلس هستند، احتمالاً بیشتر به این سؤال فکر می‌کنند: “آیا نواختن یک باس فرتلس سخت است؟” در نهایت، پاسخ منفی است. تنها چیزی که لازم است کمی تغییر در تکنیک نوازندگی خود و البته تمرین است تا بتوانید در یک بیس فرتلس مهارت کسب کنید .

 

همانطور که قبلاً به اختصار ذکر شد، نت‌های یک بیس بدون فرت با انگشتان دست شما به صدا در می‌آیند. بنابراین، در حالی که یک بیس فرت شده از شما می خواهد که به سادگی یک سیم را روی فرت فشار دهید تا صدای نت دلخواه  ایجاد شود، در یک باس بدون فرت باید سیم را روی فرت بورد فشار دهید و اطمینان حاصل کنید که انگشت شما در موقعیتی قرار می گیرد که فرت می تواند نت دقیق با کوک مناسب را ایجاد کند. بنابراین، عمل هل دادن (ویبره دادن) یک سیم به سمت پایین به سمت فینگربورد تقریباً یکسان است. اما در یک بیس بدون فرت، شما همچنین مسئول این هستید که مطمئن شوید که نت ها کوک و تیون نواخته شوند .

 

باس های بدون فرت را می توان با استفاده از تکنیک های رایج دست راست نواخت. بیشتر نوازندگان بیس از انگشتان خود استفاده می کنند، زیرا این سبک نوازندگی به خوبی به ایجاد رنگ صدای خاص فرت لس کمک می کند. اما آیا می توانید با یک بیس فرت لس اسلپ بزنید؟ بله، حتما این تکنیک شدنیه! ولی بنظر من از اون صدای زنگ دار که با بیس معمولی فرت دار هنگام اسلپ زدن کمی دور خواهید بود .

 

چرا باید از بیس فرت لس استفاده کنم ؟!

از آنجایی که هنگام نوازندگی با بیس فرت دار می توانید کاملا نت کوک با تون صحیح داشته باشید ممکنه سوالی به ذهن ما خطور کند که «چرا می‌خواهم سازی را بنوازم که کمی در نوازندگی چالش بر انگیز باشد و برای من  نگرانی ایجاد کند که آیا کوک می نوازم یا نه ؟ خب، با یک بیس بدون فرت، شما اساسا آزادی بیشتری برای حرکت در اطراف فرت بورد دارید و می‌توانید به آرامی بین نت‌ها حرکت کنید، که به عنوان مزیت اصلی آن‌ها نسبت به باس‌های فرت شده در نظر گرفته می‌شود و تمایز در صدای رسا و متمایز آن‌ها است و همچنین در نواختن اسلاید ها روی سیم ها کاملا متمایز خواهد بود .

 

یکی از معایب بیس بدون فرت این است که نمی توانید ویبراتو را به روش معمولی اعمال کنید. مطمئناً می‌توانید امتحان کنید، اما انجام این کار روی یک بیس استاندارد آسان‌تر است، زیرا فرتهای آن می‌توانند یک سیم را قرار دهند تا میزان فشار مورد نیاز برای بالا و پایین بردن آن با انگشت (های انگشتان) کاهش یابد. در یک بیس فرت لس، ویبراتو با لغزش انگشت خود به این سمت به سمت دیگر بوجود  می آید. برخی از نوازندگان بیس در واقع این را قابل کنترل‌تر می‌دانند، و همچنین به شما فرصت بیشتری برای ایجاد ویبراتوی گسترده‌تر و با صدای اغراق‌آمیز می‌دهد .

 

دیدگاه تان را بنویسید

نظر خود را درباره این مقاله بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *